SOORTEN TREKHAAK KABELSETS
ORIGINEEL (autospecifiek)
Autospecifieke of originele kabelsets van ECS Electronics ondersteunen de huidige complexe digitale systemen in uw auto. Deze zijn ontwikkeld met of voor de autofabrikant en voldoen derhalve aan de door de fabrikant gestelde eisen. Ze worden aangesloten op de auto-elektronica en via de boordcomputer geprogrammeerd. ECS Electronics levert autospecifieke kabelsets voor nagenoeg elk type auto met zeven- en dertien-polige stekkerdoos.
Er zijn autospecifieke kabelsets waarvoor programmering (coding) van de auto noodzakelijk is om alle voorziene functies te gebruiken. Dit gebeurd door bijvoorbeeld een tablet met software aan te sluiten op de OBD connector in de auto. Extern via internet wordt de auto geprogrammeerd. Dit wordt bij elke kabelset aangegeven of coding noodzakelijk is. Er zijn ook kabelsets met Install & Drive. Dat is een plug & play kabelset die voorzien is van de autospecifieke software. Er is in dat geval geen externe codering nodig. Voorts zijn er ook originele kabelsets waarvoor geen codering van toepassing is.
UNIVERSEEL
Universele kabelsets zijn op nagenoeg alle voertuigen toepasbaar. De sets kunnen met alle, direct aan de achterlichten afgetakte signalen overweg en zijn voorzien van een smartconnect box waarin diverse schakelingen zijn voorgeprogrammeerd niet afgestemd op de betreffende auto. Bij een universele kabelset wordt de auto niet geprogrammeerd en wordt dus geen connectie gemaakt met de boordcomputer, die de auto-elektronica aanstuurt.
Een universele kabelset ondersteunt veel (veiligheids)functionaliteiten van uw auto niet of niet optimaal. Daarnaast kunnen bij de montage van een universele kabelset moeilijkheden optreden die veel expertise vragen van de monteur. Omdat de montagehandleiding slechts een gestandaardiseerde inbouwinstructie bevat, bepaalt zijn kunde het succes van de installatie van een universele kabelset.
Wij leveren originele en universele trekhaak kabelsets.
Waarom originele sets een voorkeur hebben boven universele sets.
✔ Uitschakeling Park Distance Control.Parkeersensoren registreren objecten in de buurt van een auto. Zodra er een aanhanger, caravan of fietsendrager op een trekhaak is gemonteerd, wordt deze ook geregistreerd als obstakel zodra de auto in zijn achteruit is gezet. De autospecifieke kabelsets van ECS Electronics bieden in veruit de meeste gevallen de mogelijkheid om deze Park Distance Control (PDC) uit te schakelen, zodra de stekker van de fietsendrager, caravan of aanhanger in de stekkerdoos wordt gestoken. In steeds meer voertuigen is de PDC uit te schakelen door de bestuurder via een schakelaar op het dashboard. In deze gevallen verzorgen de voertuig specifieke kabelsets geen automatische uitschakeling van de PDC. ✔ Lampsubstitutie
Lampsubstitutie treedt in werking als een lamp van het voertuig defect is. De auto schakelt dan automatisch een andere lamp als vervanger in. De voertuig specifieke kabelset van ECS Electronics ondersteunt deze functie om geen verlichting op de aanhanger te verliezen. ✔ Mistlampuitschakeling
De autospecifieke kabelsets zijn uitgerust met een aansluiting die het mistlicht ook op de aanhanger, fietsendrager of caravan aanstuurt. Tegelijkertijd kan dit veiligheidssysteem de mistlichten op de auto uitschakelen. Dit voorkomt dat de bestuurder wordt verblind door de weerkaatsing van het licht op de aanhanger of caravan via de (binnen)spiegels van de auto. ✔ Check Control
Check Control (CC) is een lampcontrole systeem, waarmee de werking van de achterlichten, remlichten, knipperlichten en/of mistlichten van de auto worden gecontroleerd. Bij een defect aan een van de lichten verschijnt er een waarschuwing middels een controlelampje, symbool of tekst op het dashboard. De autospecifieke kabelsets ondersteunen deze functie van de auto.✔ C2 Controle
C2 controle is een systeem dat aangeeft dat een knipperlicht van de aanhanger, fietsendrager of caravan defect is. C2 controle geeft dit aan door middel van een visuele of auditieve melding. In Duitsland, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk is dit verplicht. De autospecifieke kabelset van ECS Electronics ondersteunt deze functie.
Trailer Stabilisatie Programma
Sinds 2014 moet elk nieuwe auto verplicht over het Elektronisch Stabilisatie Programma (ESP) beschikken. Dit systeem detecteert abnormale bewegingen van een auto en corrigeert deze onmiddellijk, zonder dat de bestuurder hier iets van merkt. Veruit de meest ESP-systemen zijn uit te breiden met het Trailer Stabilisatie Programma. Dit systeem zorgt ervoor dat de bewegingen van de auto nog nauwkeuriger gecontroleerd en gecorrigeerd worden zodra een aanhanger aan het voertuig gekoppeld is. Daarmee verhindert TSP dat een auto mét aanhanger in kritieke situaties – zoals tijdens een dreigende slip – uitbreekt. Zodra het gevaarlijke slingeren van een aanhanger begint, reageert het systeem binnen enkele milliseconden en stabiliseert onmiddellijk de auto en aanhanger. TSP communiceert met de CAN-Bus van het voertuig en functioneert alleen met een autospecifieke kabelset.
In de autospecifieke kabelsets zijn elektronische modules ingebouwd die de meest geavanceerde technieken alert maakt op het extra gewicht van het te trekken object achter uw auto. In de anticipatie houdt de auto hier rekening mee zodra u een aanhanger aankoppelt. De autospecifieke kabelsets ondersteunen de volgende technieken:
Adaptive Cruise Control
Adaptive Cruise Control (ACC) is een systeem dat aanwezig is in de nieuwere auto’s van dit moment. Deze auto’s zijn uitgerust met een radarsysteem dat de afstand tot voorgangers meet. Op basis van deze gegevens is de auto in staat om zelf gas terug te nemen of te remmen. Zo wordt het anticiperen op andere auto’s een stuk gemakkelijker gemaakt. Een autospecifieke kabelset van ECS Electronics zorgt ervoor dat het systeem zich aanpast op het extra gewicht van de aanhanger, zodra deze aangekoppeld wordt. Overigens kan de bestuurder te allen tijde ingrijpen en het systeem weer uitschakelen.
Anti-blokkeer systeem
Het Anti-blokkeer systeem (ABS) zorgt er bij een noodstop voor dat de wielen niet blokkeren en de auto bestuurbaar blijft. Dankzij een optie in het systeem die het extra gewicht van een te trekken object calculeert, blijft ABS ook werken zodra er een aanhanger, caravan of fietsendrager aan de auto wordt gekoppeld. Een autospecifieke kabelset van ECS Electronics ondersteunt deze optie in het ABS-systeem.
Blind Spot Identification
Het Blind Spot Identification-systeem waarschuwt automatisch wanneer een naderende auto zich in een dode hoek bevindt, zodat de automobilist met een gerust hart veilig van rijbaan kan wisselen. Dankzij de autospecifieke kabelset van ECS Electronics registreert het systeem dat de dode hoek van plaats veranderd en verder naar achter moet schuiven, zodra er een aankoppeling van een aanhanger aan de auto plaatsvindt.
Lane Assist
Via een sensor in het voertuig die de wegmarkering bewaakt, waarschuwt het Lane Assist-systeem een automobilist zodra hij van zijn rijstrook afwijkt. Het systeem werkt bij snelheden boven de 65 km/uur. Via een geluid door de speakers, het trillen van het stuurwiel of een melding op het dashboard wordt de bestuurder geattendeerd op de overschrijding van de wegmarkering. Als de knipperlichtfunctie gebruikt wordt, weet het systeem wanneer een bestuurder zijn rijstrook opzettelijk verlaat. In dat geval wordt hij niet gewaarschuwd. De autospecifieke kabelset van ECS Electronics schakelt het Lane Assist-systeem automatisch uit, omdat de breedte van de aanhanger kan verschillen met de breedte van voertuig waarin hij gekoppeld is.
City Safety
Het City Safety-systeem voorkomt botsingen bij lage snelheden. Sensoren volgen het verkeer vóór de auto binnen 10 meter en tot 30 km/u. Reageert de bestuurder niet tijdig op een obstakel, dan remt het systeem automatisch af. Een autospecifieke kabelset van ECS Electronics zorgt ervoor dat het systeem zich aanpast op het extra gewicht van de aanhanger, zodra deze aangekoppeld wordt.
Automatic Park Assist
Park Assist helpt bij het inparkeren. Dit systeem werkt samen met Park Distance Control. Dreigt er een botsing met een ander voertuig, dan volgt er een waarschuwingssignaal. Park Assist kent drie gradaties. Bij de eerste hoeft de bestuurder alleen zelf het gas en de rem te bedienen, alles gaat zonder handen. Het systeem detecteert automatisch de ruimte bij file- en achteruit inparkeren en stuurt zelfstandig in en uit. Bij de tweede gradatie neemt Park Assist ook de bediening van het gas en de rem over. Een autospecifieke kabelset van ECS Electronics schakelt de eerste twee gradaties van Park Assist automatisch uit, omdat hij de lengte en breedte van de aanhanger niet kent. De bestuurder krijgt hiervan een melding op het dashboard zodra de aanhanger of fietsendrager aangekoppeld is. Dit voorkomt schade. Bij de derde gradatie parkeert het systeem de auto wel met een aangekoppelde aanhanger volledig zelfstandig in. Een autospecifieke kabelset van ECS Electronics ondersteunt deze optie wel.
7 polige of 13 polige stekkerdoos
ECS Electronics biedt u twee standaard stekkerdozen aan: zevenpolig en dertienpolig.
Zevenpolige stekkerdoos
De zevenpolige verbinding voldoet prima als u uitsluitend fietsendragers, aanhangers, boot- of paardentrailers aan uw auto wilt koppelen. Het systeem is open; dat wil zeggen dat er water in kan komen. We willen u daarom wijzen op het volgende: de verbinding gaat lang mee als u de afvoergaatjes van de stekkerdoos met enige regelmaat open houdt, zodat de afwatering blijft functioneren.
Dertienpolige stekkerdoos DIN
U heeft een dertienpolige verbinding nodig als u een caravan wilt koppelen. Een caravan vraagt immers veel meer elektrisch vermogen dan een fietsendrager, aanhanger, boot- of paardentrailer. Denk alleen al aan caravanaccessoires zoals binnenverlichting, koelkast en waterpomp. Deze toepassingen kunnen niet gerealiseerd worden met een zevenpolig systeem. De dertienpolige stekkerdoos is waterdicht en gaat jarenlang mee. Hiervoor zorgen onder meer rubberen afdichtingen in het binnenwerk, die de inwerking van vocht en vuil tegengaan. Daarmee voldoet de dertienpolige stekkerdoos aan de strenge DIN-normering, het enige goedgekeurde systeem binnen de auto industrie.